Gallup cosplayn harrastajille

I decided to do this cosplay question thingy because I'm bored and found it on Depisu's blog. I figured this would be a nice way to end the cosplay year. (I'll still work on some cosplays before new year though, unless my fingert gets stuck in my lazy ass again)

Sorry Finnish only!

GALLUP COSPLAYN HARRASTAJILLE!

01. Mitä hahmoja olet cossannut? Missä?

Uppcon 2010: Byakuya (InuYasha)
Kitacon 2010: Byakuya (InuYasha)
Kemin Mangapäivä (30.10)2010: Ichigo Kurosaki (Bleach)
Kitacon (Luleå) 2010:
Ichigo Kurosaki (Bleach)


Uppcon 2011: Jushiro Ukitake (Bleach), Amari Nobunaga (InuYasha)
Finncon-Animecon 2011: Jushiro Ukitake (Bleach), mafia!Jushiro Ukitake (Bleach)
Närcon 2011: chapter116kimono!Jushiro Ukitake (Bleach), Jushiro Ukitake (Bleach)
Tracon 2011: chapter116kimono!Jushiro Ukitake (Bleach), Jushiro Ukitake (Bleach)

^ *köh* Ukitake spam year 2011 anyone? xD

Desucon Frostbite 2012: Jushiro Ukitake (Bleach), Gin Ichimaru (Bleach)
Kitacon 2012: pendulum!Jushiro Ukitake (Bleach)
Chibicon (Oulu) 2012: haoriless!Byakuya Kuchiki (Bleach)
Desucon 2012: Jushiro Ukitake (Bleach), Ichito (Asaki, Yumemishi), yukata!Souji Okita (Hakuouki)
Uppcon 2012: Gin Ichimaru (Bleach), Toshizo Hijikata (Hakuouki), Hajime Saitou (Hakuouki)
Animecon 2012: kimono!Masamune Date (Sengoku Basara), Hajime Saitou (Hakuouki)
Närcon 2012: Isami Kondou (Hakuouki), Hajime Saitou (Hakuouki), Sojun Kuchiki (Bleach)
Oulun Animeseminaari 2012: artbook!Hajime Saitou (Hakuouki)
Tracon 2012: Hajime Saitou (Bakumatsu Renka Shinsengumi), Isami Kondou (Hakuouki)
Kemin Mangapäivä (6.10)2012: Toshizo Hijikata (Hakuouki)
Skecon 2012: Falkner (Pokémon), Toshizo Hijikata (Hakuouki)


02. Mikä on sinusta parhain pukusi? Miksi?

En kyllä osa sanoa.. tykkään kaikista mun cosseista. <3 Mutta Bleachin Ukitake on mulle jotenki extra precious koska sen ansiosta olen saanut paljon uusia kavereita ja faneja. *köhköh* Hakuoukin Hajime Saitoua tykkään myös cossata tosi paljon koska me ollaan kyllä niin samanlaisia, ihan mun anime alter-ego! Plus olen ihan myyty kimonoille (mutta se on jo varmaan aika obvious..) ja Saitou cossi on tosi rento päällä muutenki paitsi että sillä kaulahuivilla on aina tukehtumismurhayritykset menossa + ei tarvi muistaa pitää miekkaa oikeassa kädessä ku hahmoki on vasenkätinen... lol

03. Entä huonoin? Miksi?

No.. öööh... en nyt voi kyl sanoa mitään mun cossia katastroofiksi ompelujäljen tai peruukkien laadun perusteella; aloitin jo jotenkuten ompelutaitoisena ja suomilaatu peruukit olen aina kiertänyt kaukaa. "Huonoin" on kai InuYashan Byakuya ihan vaan sen syyn takia että en silloin käyttänyt yhtään meikkiä (koska inhosin mokomaa yli kaiken) ja nyt jälkeenpäin, kuin olen tajunut miten tärkeä osa cossin kokonaisuutta se meikkaaminen on, niin kyllä ne vanhat kuvat oksennusrefleksejä koettelevat... olisin voinut edes kulmakarvat värjätä mustaksi...

04. Mitkä ovat tulevat cossiasusi? Kuinka pitkälle olet niitä jo työstänyt ja missä meinaat cossata?

Jaa-a, Sengoku Basaran Masamune Date (siis peliversio) on tässä työn alla kypsymässä pikkuhiljaa mutta on mulla läjä muita cossisuunitelmia myös. Tosiaan en paljasta niitä ihan vielä muita kuin että Kenshin Himuraa Rurouni Kenshinistä tulen aika varmasti myös cossimaan ensvuoden puolella nyt ku peruukki on ja muut tarvittavat löytyy jo muiden cossien ansiosta höhö ~

05. Millä tavoin valitset cossihahmosi?

No hahmon pitää ensinnäki olla miespuolinen henkilökohtaisista syistä. *kröhöm* Sitten kyllä menen aika paljon hahmon luonteen, designin ja fiiliksen mukaan. En pue päälle mitään mikä ei miellytä tai mistä tulis epämukava olo syystä X tai Y. En myöskään rupee cossamaan jotain hahmoa kellä on sikamakea design mutta on sitten täysi kusipää. Luonne ja asu pitää kummatki olla kohdalla että harkitsen cossausta.. ja tietysti coolit propit ovat aina plussaa vaikka sitten kiroilen niiden tekemisen parissa.

06. Mikä oli ensimmäisen conisi?

Kai se oli joku Kemin mangapäivä 2009 vuonna.. tosiaan en cossanut mitään ja Kemin mangapäivä nyt on niin pieni tapahtuma etten oikein laske sitä edes coniksi, joten en ruukaa mainita sitä ensimmäiseksi. Oikea "kunnon coni" oli siis 2010 vuoden Uppcon, jossa myös cossasin ensimmäistä kertaa.

07. Miten löysit cosplayn?

En kyllä oikein edes muista jos ihan rehellisiä ollaan...
Joku hämärä muistikuva on että jossain randomisti tyyliin netissä, vuonna nakki ja muusi, näin jonku cossaajan ja olin sillee "woow se pukeutuu mangahahmoksi, toi näyttää ihan sairaan hauskalta ja coolilta! Minäki haluan!". Joo, jotain tommoista kai lol. Tosiaan silloin varmaan myöskin ajattelin että tuskin jossain Suomessa tai Ruotsissa moista eksoottista harrastusta kukaan harrastais, tai edes tietäis, joten annoin ajatuksen pysyä vain päässäni... kunnes törmäsin sitten vuosia myöhemmin tähän coni-ilmiöön jolloin tajusin että "ei viddu dääl voi cossada ja ei gugaan gadso oudosti ohmaigerd! :'DD" johon sitten sukelsin pää edessä ja kädet heiluen innosta. Rahaa palaa enemmän kuin ikinä mutta I REGRET NOTHING!

08. Tykkäätkö cossata "in character" ?


Joo on se ihan mukavaa yrittää pysyä hahmossa, varsinki kaveripiirien kaa jos cossaa samasta sarjasta, mutta aika pitkälle olen vaan oma itseni.. mikä yllättävän usein sopii myös hahmolle haha.

YLEISTÄ
(x) Teen itse pukuni
(x) Teetätän pukuni (hoks, siis commission/tilaustöitä on tullut harrastettua ajanpuutten ym takia. Ei kokonaista pukua)
( ) Äiti tekee pukuni
( ) Kaverini tekee pukuni
(x) joskus lainattu/ostettu kaverilta jotain tai ko. kaveri tehnyt jonkun osan jos ei itse ole ehtinyt/osannut/tms.
() Kaveri auttaa puvun tekemisessä, mutta muuten teen itse
(x) Ostan joitain osia kirpputorilta/kaupasta
(x) Ostan peruukkini ebaysta/amazonista tms.
( ) Ostan peruukkini punanaamiosta/pilailupuodista tms.
( ) Olen ammatiltani pukuompelija
(x) Tykkään ompelusta
(x) Tykkään tehdä proppeja
(x) Teetätän propit (on tullut ostettua miekat kerran ajanpuutteen takia)
( ) Iskä tekee propit
( ) Kaveri tekee propit
(x) Teen itse proppini
(x) Osaan muokata peruukkeja
( ) Käytän omia hiuksia cosseissa
(x) Minulla menee paljon rahaa cossaamiseen (YOU DON'T SAY)
(x) Kiertelen säännöllisesti kirppareita josko löytäisin jotain cosseihin
(x) Tykkään osallistua ryhmäcosseihin
( ) Tykkään nauraa fail-cossaajille
( ) Olen omasta mielestäni parhain cossaaja
( ) En kuuntele muiden mielipiteitä
( ) ...sillä olen aina oikeassa
( ) Minun tekniikkani ovat ainoat oikeat
( ) ...muut ovat fail
(x) En voi tulla coniin fail-cossiasussa (jos "fail" lasketaan esim. ei-valmis cossi..)
(x) ...jätän mieluummin cossaamatta
( ) Läskit ei saisi harrastaa cosplayta!
( ) Mitä laihempi sitä parempi
( ) Olen laihduttanut cossia varten
( ) Tykkään huomautella viattomille ohikulkijoille heidän pukunsa huonoudesta
( ) ...ja antaa vinkkejä ja kritiikkiä vaikka sitä ei ole minulta edes pyydetty
( ) Cossaan vain sellaisia hahmoja joilla on mahdollisimman monimutkainen ja vaikea puku
( ) En cossaa missään nimessä massasarjoista!
( ) Ne jotka cossaa massasarjoista tai liian yksinkertaista hahmoja ovat fail-cossaajia
( ) Kuljen nenä pystyssä conissa
( ) En voi edes jutella fail-cossaajien kanssa
( ) ...ettei minua vain leimattaisi failiksi
(x) Kaverinikin ovat hyviä cossaajia
( ) ...mutta minä olen parempi
( ) Photoshoppaan cossikuviani rankalla kädellä ennen nettiin laittoa
( ) Mitä kalliimpi metrihinta kankaalla niin sitä laadukkaampaa se on eli parempaa cossiin
(x) Käytän lähes kaikki rahani cosplayihin
( ) ...joten ei ole paljoa rahaa ostaa ruokaa joka on hyvä juttu cossien kannalta
(/) Aloitan mahdollisimman aikaisin tekemään pukua
^ Huh olipa aika paljon douchebag ja/tai elitisti kysymyksiä.. hrrr... me no gusta. Aika tyhmiä ja yliampuvia kysymyksiä jos minulta kysytään.. esimerkiksi just toi photoshop kysymys. Kyllä varmaan melkein kaikki cossaajat hieman kuvia muokkaa ennen nettiin julkaisemista, just korjaa värit ja tällee.. ei tarvi kuitenkaan mennä överiksi.


CONIT
(x) Minusta on kiva tutustua uusiin ihmisiin coneissa
(x) ...olen saanutkin paljon tuttuja coneista
(x) Olen välillä vähän ujo tullakseni puhumaan kenellekään
(/) Porukassa olen puheliaampi
(x) Rasittaa jos myyntipöydillä on kauhea ryysis
(/) Ostelen paljon tavaraa coneista
( ) Olen käynyt laulamassa karaokea conissa
(x) Olen osallistunut cossikisaan
(x) ...ja päässyt palkintosijoille
(x) Olen osallistunut paneeliin
( ) Olen aloittanut jonkun jutun johon olen saanut paljon ihmisiä mukaan, esim. letka tms.
(x) Coniruokavalioni on yleensä tosi epäterveellinen
(x) ...hesemättöä, karkkia, limsaa, pockyja yms.
(x) On kiva jos minusta tullaan ottamaan kuvia
(x) Tykkään käydä napsimassa muista kuvia
( ) Olen coneissa yleensä yksin enimmäkseen
( ) ...kun minulla ei ole muita samanhenkisiä kavereita
(x) Olen coneissa yleensä n. 2-6 ihmisen porukassa
( ) Olen coneissa aina isommassa porukassa

Artikel Terkait

Previous
Next Post »